Traces, Ways, Ricefields
Main Article Content
Abstract
Abstract
From the perception to word the hardships of peasant life struggles suffering from occupation. Faced with a natural disaster caused by the season. And exploitation of people in a position of superiority. I have used farmland that is used as a self-employed farmer, to tell the story that happened to farmers welfare. Farmland is like a living skin. The experience of time from a laborious toil until meet the success, which can cause scarring of the recorded tracks. Traces of a tractor furrows footprint and the footprint of a man or animal on earth, when it wets until it dries.
Traces on farmland is a depression that reflects the severity of depression and depression is the situation on the farmland that reflects the lifestyle of farmers. Bring a creative thesis work through the Relief process (Woodcut) to the severity of the wood and overprinted with the roughness of the paint. It reflects the compassion that I want.
บทคัดย่อภาษาไทย
จากการที่ข้าพเจ้าได้มองเห็นถึงความยากลำบากของชีวิตเกษตรกรชาวนา ที่ต้องดิ้นรนทุกข์ยากจากการประกอบอาชีพ ต้องประสบกับภัยพิบัติกับเหตุการณ์ที่เกิดขึ้นจากธรรมชาติฤดูกาล และการเอารัดเอาเปรียบจากผู้คนที่อยู่ในฐานะที่เหนือกว่า ข้าพเจ้าจึงได้ใช้ผืนนาที่ชาวนาใช้เป็นพื้นที่ประกอบอาชีพ บอกเรื่องราวทุกข์สุขที่เกิดขึ้นกับชาวนา ผืนนาจึงเปรียบเหมือนผิวหนังที่มีชีวิต ประสบการณ์จากกาลเวลาเหน็ดเหนื่อยแสนลำบากกว่าที่จะได้พบกับความสำเร็จ ทำให้เกิดร่องรอยขึ้นซึ่งเปรียบเสมือนบาดแผลเป็นที่บันทึกไว้ เป็นร่องรอยจากการเพาะปลูก จากรอยไถ รอยรถไถที่ขูดลาก และรอยเท้าจากคนหรือสัตว์ลงบนผืนดินที่เปียกชื้นจนกระทั้งแห้ง
ร่องรอยบนผืนนานี้เป็นความสะเทือนใจที่สะท้อนถึงความรุนแรง ทั้งความสุข ความสำเร็จ และความเศร้าความหดหู่และสะเทือนใจ เป็นสถานการณ์บนผืนนาที่สะท้อนถึงวิถีชีวิตของชาวนา ข้าพเจ้านำมาสร้างสรรค์เป็นงานวิทยานิพนธ์โดยผ่านกระบวนการภาพพิมพ์แกะไม้(Woodcut) เพื่อให้กระบวนการ รุนแรงของการแกะไม้และการพิมพ์ทับด้วยความหยาบของสี ได้สะท้อนความรู้สึกสะเทือนใจที่ข้าพเจ้าต้องการ