Perceived susceptibility from playing games on mobile phones in undergraduate students of Sisaket Rajabhat University

Authors

  • Wiraya Boonrin Community Health Program, Faculty of Liberal Arts and Sciences, Sisaket Rajabhat University

Keywords:

Perceived susceptibility, playing games on mobile phones, undergraduate students

Abstract

The trend of playing games on mobile phones in students has been increasing continually. There are effects in several issues such as physical, emotion, family and social. The paper is Survey Study in Cross Sectional Study. The research aims to study the perceived susceptibility from playing games on mobile phones in undergraduate students of Sisaket Rajabhat University by using questionnaires to gather data from 369 samples. The author analyzed and presented the data with frequency, percentage, mean and standard deviation.

The results showed that. Most of samples are male (59.89%) with average age 20 years old (S.D. = 1.04), 18 years old for youngest and 24 years old for oldest – most of them are studying in Faculty of Education (40.37%). For the whole, students got the perceived susceptibility from playing games on mobile phones in medium level  34.14% (mean = 2.78, S.D. = 0.91). The issue of highest risks from playing games on mobile phone in the awareness of students was length of playing games: there are many problems about eye sights and eye ache (mean = 3.59, S.D = 1.05); next was enjoyment while playing games on mobile phones (mean = 3.45, S.D = 1.15); and sleeping late after playing games on mobile phone which is cause of lack of sleeping (mean = 3.44, S.D = 1.14) respectively. There was lack of the perceived susceptibility from playing games on mobile phones in low level such as financial issue – increasing of income from playing games: sale some items in games (mean = 2.31, S.D = 1.18).

Conclusion the results of this study 3 of 5 students realized the risks from playing games on mobile phones which can be the primary data to find the way to increase the awareness of effects to students who play games on mobile phones in appropriate way.

References

จุฑามาศ กิติศรี, รัญชนา หน่อคา, คนึงนิจ เพชรรัตน์. (2557). พฤติกรรมการใช้สมาร์ทโฟนและการรับรู้ภาวะสุขภาพของนักศึกษาพยาบาล. วารสารการพยาบาลและการศึกษา. 5(1): 21-34.

ฐิตินัน บุญภาพ คอมมอน. (2556). บทบาทของสื่อใหม่ในการสร้างค่านิยมทางสังคมและอัตลักษณ์ของเยาวชนไทยในเขตกรุงเทพฯ. รายงานวิจัยมหาวิทยาลัยธุรกิจบัณฑิตย์. กรุงเทพฯ: ศูนย์วิจัย มหาวิทยาลัยธุรกิจบัณฑิตย์.

พิชญ์ เพชรคา, พรทิพย์ เย็นจะบก. (2557). พฤติกรรมการใช้สมาร์ทโฟนของวัยรุ่นไทยที่มีผลกระทบต่อตนเองและสังคม. วิทยานิพนธ์นิเทศศาสตรมหาบัณฑิต มหาวิทยาลัยศรีปทุม.

ศรินญา เพ็งสุก,วีณา ศิริสุข. (2556). พฤติกรรมการดื่มและแนวโน้มการละเมิดกฎหมาย/วินัยอันเกี่ยวข้องกับ การดื่มสุราของข้าราชการตำรวจในกรุงเทพมหานคร. มหาวิทยาลัยมหิดล:ม.ป.ท.

สถาบันสุขภาพจิตเด็กและวัยรุ่นราชนครินทร์. (2563). ผลกระทบของการติดเกมต่อเด็ก. ค้นเมื่อ 15กันยายน 2563. จาก https://new.smartteen.net/infographic/118.

สำนักยุทธศาสตร์สำนักงานพัฒนาธุุรกรรมทางอิเล็กทรอนิกส์. (2562). รายงานผลการสำรวจพฤติกรรมผู้ใช้อินเทอร์เน็ตในประเทศไทย ปี 2562 Thailand Internet User Behavior 2019. ค้นเมื่อ 15 กันยายน 2563.จาก https://www.etda.or.th/publishing-detail/thailand-internet-user-behavior-2019.html

สุรินธร กลัมพากร. (2556). การสร้างเสริมสุขภาพและป้องกันโรคในวัยทำงาน. ใน อาภาพร เผ่าวัฒนา, สุรินธร กลัมพากร, สุนีย์ ละกาปั่น, และขวัญใจ อำนาจสัตย์ซื่อ (บรรณาธิการ). การสร้างเสริมสุขภาพและป้องกันโรคในชุมชน:การประยุกต์แนวคิด ทฤษฎีและการปฏิบัติ (พิมพ์ครั้งที่ 3, หน้า 190-198). กรุงเทพฯ: คลังนานาวิทยา.

สุวรรณา เรืองกาญจนเศรษฐ์. (2559). กลยุทธ์การสร้างเสริมสุขภาพวัยรุ่น. กรุงเทพฯ: ชัยเจริญการพิมพ์.

อทิตยา ดวงสุวรรณ. (2552). การศึกษาเปรียบเทียบคุณภาพชีวิตการทำงานและความผูกพันต่อองค์การระหว่างข้าราชการ กับพนักงานมหาวิทยาลัย : กรณีศึกษา มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์ วิทยาเขตหาดใหญ่. วิทยานิพนธ์ปริญญาศิลปศาสตรมหาบัณฑิต สาขาวิชารัฐประศาสนศาสตร มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์ วิทยาเขตหาดใหญ่.

อาภรณ์ ดีนาน. (2551). แนวคิด วิธีการส่งเสริมสุขภาพวัยรุ่น. ชลบุรี: ไฮเดนกรุ๊ป ปริ้น แอนด์ มีเดีย.

Akinbinn TR, Mashalla YJ. (2014). Impact of computer technology on health: Computer Vision Syndrom (CVS). Academic Journals. 5(3): 20-30.

Bali RT, Neeraj N, Bali J. (2014). Computer vision syndrome: A review. Journal of Clinical Ophthalmology and Research. 2(1): 61-68.

Polit, D.F. & Beck, C.T. (2008). Nursing research: Generating and assign evidence for nursing practice. 8thed. Philadelphia: Lippincott.

Weiers, Ronald M. (2005). Introduction to Business Statistics. International Student Edition. 5th Pennsylvania, USA. Duxbury Press, Thomson - Brooks/cole.

Downloads

Published

2021-06-06

How to Cite

Boonrin, W. . (2021). Perceived susceptibility from playing games on mobile phones in undergraduate students of Sisaket Rajabhat University. UBRU Journal for Public Health Research, 10(1), 155–165. Retrieved from https://he02.tci-thaijo.org/index.php/ubruphjou/article/view/245978

Issue

Section

ORIGINAL ARTICLES