Effects of Cooperative Gamification with Peer-assisted Learning on Learning Achievement Outcomes in the Nursing Process and Health Assessment Course

Authors

  • Sattha Prakobchai Faculty of Nursing, Suan Dusit University
  • Chayanis Chobarunsitti Faculty of Nursing, Suan Dusit University
  • Renu Kwanyuen Faculty of Nursing, Suan Dusit University
  • Prapassorn Sangiamkulthavorn Faculty of Nursing, Suan Dusit University

Keywords:

Gamification, Buddy, Health Assessment, Nursing Students

Abstract

The objective of this quasi-experimental study was to compare the effectiveness of gamification and peer-assisted learning versus the conventional teaching method on learning achievement outcomes toward the nursing process and health assessment course. The sample group consists of 60 second-year nursing students selected by simple random sampling using an electronic randomizer, divided into an experimental group of 30 students and a control group of 30 students. The research instrument was gamification-based learning and buddy. Data collection instruments were the head-to-toe physical examination assessment form, multiple-choice exams assessing health status from physical examination of all body systems, and satisfaction assessment questionnaires on learning and teaching through cooperative gaming and peer assistance. Data analysis included mean and standard deviation, comparing pre- and post-test scores within the experimental group using the Paired t-test, and comparing test scores between the experimental and control groups using independent t-test.

The research findings revealed that overall satisfaction with the learning and teaching activities through gamification-based learning and buddy was at the highest level (Mean = 4.60, S.D. = 0.56). After participating in the cooperative gaming with peer assistance learning activities, the experimental group had significantly higher levels of health assessment scores compared to before participating in the learning activities, with statistical significance (p-value < 0.001), and significantly higher scores compared to the control group with statistical significance (p-value < 0.05). Additionally, the experimental group had significantly higher scores in the head-to-toe physical examination assessment after participating in the learning activities, with statistical significance (p-value < 0.05). However, there was no significant difference between the groups in terms of head-to-toe physical examination scores before participating in the learning activities. In conclusion, teaching and learning through gamification-based learning and buddy helped develop knowledge in health assessment and physical examination skills for nursing students in the experimental group, serving as an effective measurement in collaborative learning skill development.

References

จันทร์เพ็ญ เลิศวนวัฒนา, วรารัตน์ ทิพยรัตน์ และเบญจวรรณ ช่วยแก้ว. (2558). ผลการจัดการเรียนการสอนโดยใช้กลวิธีการเรียนแบบเพื่อนช่วยเพื่อน เรื่องระบบโครงร่างของร่างกายรายวิชากายวิภาคศาสตร์และสรีรวิทยา 1 ของนักศึกษาพยาบาล วิทยาลัยพยาบาลบรมราชชนนี ตรัง. วารสารการพยาบาล และการศึกษา, 8(3), 93-104.

ณัฐพงศ์ มีใจธรรม และทำรงลักษณ์ เอื้อนครินทร์. (2564). การพัฒนาผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนภาษาอังกฤษโดยใช้เทคนิคเกมมิฟิเคชั่น (GAMIFICATION) สำหรับนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 5. วารสารศึกษาศาสตร์ มหาวิทยาลัยบูรพา, 32(2), 76-90.

นันทวัน วัฒนมงคลสุข, วรพงษ์ คุณเดชอุดม และศิรินาถ บูรณพงษ์. (2560). เทคนิคการสอนไวยากรณ์ภาษาอังกฤษแบบเพื่อนช่วยเพื่อน. วารสารวิทยาลัยนครราชสีมา, 11(3), 277-287.

รวีวรรณ อินจุ้ย, สรินทร เชี่ยวโสธร, อายุพร ประสิทธิเวชชากูร และจันทนา โปรยเงิน. (2563). ผลของการจัดกิจกรรมการเรียนรู้โดยใช้เทคนิคเกมมิฟิเคชั่นต่อแรงจูงใจใฝ่สัมฤทธิ์และความพึงพอใจของนักเรียนพยาบาลกองทัพบก. วารสารพยาบาลทหารบก, 21(2), 377-388.

เรวดี ศรีสุข. (2561). การประยุกต์ใช้กระบวนการให้เหตุผลทางคลินิกในการเขียนวินิจฉัยทางการพยาบาล สำหรับนักศึกษาพยาบาล. วารสารวิทยาลัยพยาบาลบรมราชชนนีสุพรรณบุรี, 4(1), 5-21.

Bell, K. (2018). Game on!: Gamification, gameful design, and the rise of the gamer educator.Baltimore: John Hopkins University Press.

Cohen, J. (1988). Statistical power analysis for the behavioral sciences. New York, NY: Routledge Academic.

Elzeky, M. E. H., Elhabashy, H. M. M., Ali, W. G. M., & Allam, S. M. E. (2022). Effect of gamified flipped classroom on improving nursing students’skills competency and learning motivation: a randomized controlled trial. BMC Nursing, 21(1), 316. https://doi.org/10.1186/s12912-022-01096-6

Faul, F., Erdfelder, E., Lang, A.-G., & Buchner, A. (2007). G*Power 3: A flexible statistical poweranalysis program for the social, behavioral, and biomedical sciences. Behavior Research Methods, 39, 175-191. https://doi.org/10.3758/bf03193146

Henning, J. M., Weidner, T. G., & Marty, M. C. (2008). Peer assisted learning in clinical education: Literature review. Athletic Training Education Journal, 3(3), 84-90.

Redondo-Rodríguez, C., Becerra-Mejías, J. A., Gil-Fernández, G., & Rodríguez-Velasco, F. J. (2022). Influence of gamification and cooperative work in peer, mixed and interdisciplinary teams on emotional intelligence, learning strategies and life goals that motivate university students to study. International Journal of Environmental Research and Public Health, 20(1), 547. https://doi.org/10.3390/ijerph20010547

Van Gaalen, A., Brouwer, J., Schönrock-Adema, J., Bouwkamp-Timmer, T., Jaarsma, A., & Georgiadis, J. R. (2021). Gamification of health professions education: A systematic review. Advances in Health Sciences Education: Theory and Practice, 26(2), 683-711. https://doi.org/10.1007/s10459-020-10000-3.

Zhang, Y., & Maconochie, M. (2022). A meta-analysis of peer-assisted learning on examination performance in clinical knowledge and skills education. BMC Medical Education, 22(1), 147. https://doi.org/10.1186/s12909-022-03183-3.

Downloads

Published

2024-03-13

How to Cite

Prakobchai, S., Chobarunsitti, C. ., Kwanyuen, R., & Sangiamkulthavorn, P. . (2024). Effects of Cooperative Gamification with Peer-assisted Learning on Learning Achievement Outcomes in the Nursing Process and Health Assessment Course. Journal of Nursing and Public Health Research, 4(1), e267472. Retrieved from https://he02.tci-thaijo.org/index.php/jnphr/article/view/267472